2017-04-25

Vad utmärker ett bra leveransplaneringssystem?

Allt fler företag i byggbranschen börjar förstå värdet av logistiksamordning på och omkring stora byggprojekt. För att lyckas krävs ofta ett bra leveransplaneringsverktyg, som på ett enkelt och överskådligt sätt planerar in och koordinerar leveranserna till och från bygget. Men vilket verktyg ska man välja, och hur man som beställare tänka i upphandlingen? Harald Sundin, projektledare med många års erfarenhet av bygglogistik, ger tre snabba tips.

Tre tips för dig som ska välja leveransplaneringssystem

 

1. Det måste vara enkelt att använda

Det finns förstås mycket man borde tänka på när man väljer leveransplaneringsverktyg, men det absolut viktigaste enligt Harald är att det är enkelt att använda.

– En del system är så krångliga att förstå att de kräver flera dagars utbildning och det fungerar bara inte. För att logistiksamordningen ska fungera krävs det ju att alla på bygget använder systemet. Även Stefan 64 år, som snart går i pension och knappt har någon datorvana, måste kunna lära sig hur han bokar in sin leverans. Så enkelheten och användarvänligheten – det är a och o.

 

2. Det är utvecklat av byggbranschen, för byggbranschen

En annan punkt att se över är att fundera på hur verktyget underlättar byggarbetarnas och lastbilschaufförernas vardag.

– Många av de nya systemen som dyker upp på marknaden nu är lite för komplexa och bökiga att jobba med. De är säkert fantastiska som IT-system sett, men de är inte utvecklade utifrån vad som faktiskt efterfrågas ute på byggarbetsplatserna. Försök att hitta en tjänst som är framtagen av branschen, för branschen. Då vet du att det kan lösa faktiska problem ute på bygget. I det långa loppet kommer det att spara både tid och pengar.

 

3. Det hjälper alla på bygget att jobba mer effektivt

Något som ofta ställer till det i större byggprojekt är antalet entreprenörer, leverantörer och underleverantörer. Och ju fler aktörer, desto svårare blir det för beställaren eller huvudentreprenören att hålla koll på antalet transporter till och från byggarbetsplatsen.

– Ibland handlar det om flera hundratusen leveranser som ska in till bygget under flera års tid. Rätt leveransplaneringssystem ser till att koordinera och samordna leveranserna från alla inblandade, men gör det också möjligt att utvärdera statistiken man får in. Då kan man snabbt se om det är någon aktör som ligger efter och jobba för att förändra det, så att man enkelt kan öka andelen inbokade leveranser igen.

 


Vill du veta mer om hur logistiken kan effektivisera ditt nästa byggprojekt?

Testa logistikkalkylatorn eller kontakta Harald direkt på harald.sundin@bygglogistik.se.

(Och du – glöm inte att kolla in Lognet, vårt egenutvecklade leveransplaneringsverktyg för stora byggprojekt.)